استراتژی در سطح سازمان
1403/10/25

استراتژی در سطح سازمان

انواع استراتژی شرکت، بازارها و مشاغلی را که یک شرکت در آن فعالیت خواهد کرد، تعریف می کند. استراتژی شرکتی در سطح بالا توسط مدیریت ارشد یک شرکت تدوین می‌شود. چنین استراتژی، جهت گیری کلی شرکت را بر حسب مشاغل مختلف و خطوط تولید آن توصیف می کند. استراتژی شرکت اهداف بلندمدت را تعریف می کند و به طور کلی بر تمام واحدهای تجاری زیر چتر خود تأثیر می گذارد. برای مثال، استراتژی شرکتی P&G که یک شرکت تولید کننده لوازم بهداشتی است ممکن است خرید شرکت‌های بزرگ دستمال کاغذی در کانادا باشد تا به رهبر بی‌تردید بازار تبدیل شود انواع استراتژی در سطح شرکت مجموعه ای از گزینه های استراتژیک است که یک سازمان از میان آنها انتخاب می کند تا عملیات خود را به طور همزمان در چندین صنعت و چندین بازار مدیریت کند.

50 بازدید
         
استراتژی در سطح سازمان

3 نوع استراتژی شرکتی(Corporation)

سه نوع از انواع استراتژی های شرکتی را می توان برای دوره های خاصی از وجود یک تجارت به کار برد:

رشد: برای گسترش کسب و کار و افزایش سود

ثبات: برای حفظ عملیات فعلی تجاری

تمدید: برای احیای یک تجارت بیمار

 

  1. استراتژی رشد

انواع استراتژی رشد شامل تعدادی رویکرد از رهبری هزینه و تمایز محصول تا ادغام افقی یا عمودی است. رویکردی که یک کسب و کار اتخاذ می کند باید با برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک شرکتی دقیق اداره شود. استراتژی رشد انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

رهبری هزینه: Ikea و McDonalds برندهای جهانی هستند که به دلیل قیمت رقابتی خود مشهور هستند. حفظ این رویکرد به دلیل تغییر شرایط بازار ممکن است دشوار باشد و کسب‌وکارها باید دائماً هزینه‌ها را در هر لایه کسب‌وکار مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. اما همانطور که از این دو برند بزرگ مشخص است، سود می تواند قابل توجه باشد.

تمایز محصولات: برند لوش و اپل در متمایز کردن محصولات خود در بازارهای رقابتی موفق بوده اند. خرده فروش لوازم آرایشی Lush به دلیل مسئولیت اجتماعی شرکت مشهور است در حالی که اپل با طراحی های شیک و کاربرپسند خود سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

ادغام افقی: به دست آوردن کسب و کارهایی که مکمل کسب و کار شما هستند، راه خوبی برای گسترش به بازارهای جدید یا تصاحب سهم بازار افزایش یافته است. فیسبوک با خرید اینستاگرام در سال 2012 به مبلغ یک میلیارد دلار، جایگاه خود را به عنوان پلتفرم رسانه اجتماعی پیشرو در بازار تثبیت کرد. به طور مشابه، خرید پیکسار و مارول توسط دیزنی به رشد چشمگیری مخاطبانش کمک کرده است.

ادغام عمودی: این رویکرد در انواع استراتژی به یک کسب و کار اجازه می دهد تا لایه های کسب و کار خود را از تولید تا توزیع کنترل کند. برند جهانی قهوه استارباکس در هر مرحله از زنجیره تامین خود کسب و کارهایی را به دست آورده است و به آن اجازه می دهد کیفیت محصول خود را کنترل کند و از مزایای هر سطح بهره مند شود.

  1. استراتژی ثبات

با این استراتژی شرکتی، سازمان ها به سادگی وضعیت موجود را حفظ می کنند. آنها همچنان همان مسیر را دنبال می کنند و هیچ برنامه ای برای تنوع یا رشد کسب و کار ندارند. بلکه بر ساختن سازمان با سرعت ثابت متمرکز هستند. این یک استراتژی مفید برای به کارگیری پس از یک دوره توسعه است که یک شرکت می تواند کسب و کار را ارزیابی کند و راه آینده یا استراتژی آینده را تعیین کند.

  1. استراتژی احیا

هنگامی که یک سازمان با شرایط چالش برانگیز روبرو می شود، بخشی از برنامه ریزی استراتژیک یا انواع استراتژی شرکت شامل تعدیل یا چرخش است. این رویکردها می‌تواند شامل فروش بخشی از کسب‌وکار یا رها کردن آن باشد، و در مواردی که آینده شرکت در معرض خطر است، ایجاد یک کسب‌وکار لاغرتر از طریق اخراج و سایر تمرین‌های کاهش هزینه‌های چشمگیر باشد.

هدف این استراتژی این است که سازمان را به شکل اولیه بازگرداند و آماده حرکت به مرحله ثبات یا رشد باشد

استراتژی در سطح سازمان
1403/10/25

استراتژی در سطح سازمان

انواع استراتژی شرکت، بازارها و مشاغلی را که یک شرکت در آن فعالیت خواهد کرد، تعریف می کند. استراتژی شرکتی در سطح بالا توسط مدیریت ارشد یک شرکت تدوین می‌شود. چنین استراتژی، جهت گیری کلی شرکت را بر حسب مشاغل مختلف و خطوط تولید آن توصیف می کند. استراتژی شرکت اهداف بلندمدت را تعریف می کند و به طور کلی بر تمام واحدهای تجاری زیر چتر خود تأثیر می گذارد. برای مثال، استراتژی شرکتی P&G که یک شرکت تولید کننده لوازم بهداشتی است ممکن است خرید شرکت‌های بزرگ دستمال کاغذی در کانادا باشد تا به رهبر بی‌تردید بازار تبدیل شود انواع استراتژی در سطح شرکت مجموعه ای از گزینه های استراتژیک است که یک سازمان از میان آنها انتخاب می کند تا عملیات خود را به طور همزمان در چندین صنعت و چندین بازار مدیریت کند.

50 بازدید
         
استراتژی در سطح سازمان

3 نوع استراتژی شرکتی(Corporation)

سه نوع از انواع استراتژی های شرکتی را می توان برای دوره های خاصی از وجود یک تجارت به کار برد:

رشد: برای گسترش کسب و کار و افزایش سود

ثبات: برای حفظ عملیات فعلی تجاری

تمدید: برای احیای یک تجارت بیمار

 

  1. استراتژی رشد

انواع استراتژی رشد شامل تعدادی رویکرد از رهبری هزینه و تمایز محصول تا ادغام افقی یا عمودی است. رویکردی که یک کسب و کار اتخاذ می کند باید با برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک شرکتی دقیق اداره شود. استراتژی رشد انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

رهبری هزینه: Ikea و McDonalds برندهای جهانی هستند که به دلیل قیمت رقابتی خود مشهور هستند. حفظ این رویکرد به دلیل تغییر شرایط بازار ممکن است دشوار باشد و کسب‌وکارها باید دائماً هزینه‌ها را در هر لایه کسب‌وکار مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. اما همانطور که از این دو برند بزرگ مشخص است، سود می تواند قابل توجه باشد.

تمایز محصولات: برند لوش و اپل در متمایز کردن محصولات خود در بازارهای رقابتی موفق بوده اند. خرده فروش لوازم آرایشی Lush به دلیل مسئولیت اجتماعی شرکت مشهور است در حالی که اپل با طراحی های شیک و کاربرپسند خود سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

ادغام افقی: به دست آوردن کسب و کارهایی که مکمل کسب و کار شما هستند، راه خوبی برای گسترش به بازارهای جدید یا تصاحب سهم بازار افزایش یافته است. فیسبوک با خرید اینستاگرام در سال 2012 به مبلغ یک میلیارد دلار، جایگاه خود را به عنوان پلتفرم رسانه اجتماعی پیشرو در بازار تثبیت کرد. به طور مشابه، خرید پیکسار و مارول توسط دیزنی به رشد چشمگیری مخاطبانش کمک کرده است.

ادغام عمودی: این رویکرد در انواع استراتژی به یک کسب و کار اجازه می دهد تا لایه های کسب و کار خود را از تولید تا توزیع کنترل کند. برند جهانی قهوه استارباکس در هر مرحله از زنجیره تامین خود کسب و کارهایی را به دست آورده است و به آن اجازه می دهد کیفیت محصول خود را کنترل کند و از مزایای هر سطح بهره مند شود.

  1. استراتژی ثبات

با این استراتژی شرکتی، سازمان ها به سادگی وضعیت موجود را حفظ می کنند. آنها همچنان همان مسیر را دنبال می کنند و هیچ برنامه ای برای تنوع یا رشد کسب و کار ندارند. بلکه بر ساختن سازمان با سرعت ثابت متمرکز هستند. این یک استراتژی مفید برای به کارگیری پس از یک دوره توسعه است که یک شرکت می تواند کسب و کار را ارزیابی کند و راه آینده یا استراتژی آینده را تعیین کند.

  1. استراتژی احیا

هنگامی که یک سازمان با شرایط چالش برانگیز روبرو می شود، بخشی از برنامه ریزی استراتژیک یا انواع استراتژی شرکت شامل تعدیل یا چرخش است. این رویکردها می‌تواند شامل فروش بخشی از کسب‌وکار یا رها کردن آن باشد، و در مواردی که آینده شرکت در معرض خطر است، ایجاد یک کسب‌وکار لاغرتر از طریق اخراج و سایر تمرین‌های کاهش هزینه‌های چشمگیر باشد.

هدف این استراتژی این است که سازمان را به شکل اولیه بازگرداند و آماده حرکت به مرحله ثبات یا رشد باشد