استراتژی در سطح کسب و کار
1403/10/25

استراتژی در سطح کسب و کار

استراتژی کسب و کار مبنایی را که شرکت بر آن رقابت خواهد کرد را مشخص می کند. این یک از انواع استراتژی در سطح واحد تجاری است که توسط مدیران ارشد واحد تدوین شده است. این استراتژی بر تقویت موقعیت رقابتی یک شرکت از محصولات یا خدمات تأکید دارد. استراتژی های کسب و کار از استراتژی های رقابتی و مشارکتی تشکیل شده است. استراتژی کسب و کار شامل تمامی اقدامات و رویکردها برای رقابت با رقبا و روش هایی است که مدیریت به موضوعات مختلف استراتژیک می پردازد. پدر استراتژی های سطح کسب و کار، کارهایی که لازمه انجام دهید تا هر نوع از انواع استراتژی به خوبی عمل کند، هر کدام برای نوع مختلفی افراد جذاب است. بنابراین، استراتژی خود را عاقلانه انتخاب کنید. مایکل پورتر

50 بازدید
         
استراتژی در سطح کسب و کار

انواع استراتژی کسب و کار شامل برنامه های عملی است که مدیران استراتژیک برای استفاده از منابع و شایستگی های متمایز یک شرکت برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود در یک بازار اتخاذ می کنند.

استراتژی سطح کسب و کار شامل برنامه های عملی است که مدیران استراتژیک برای استفاده از منابع و شایستگی های متمایز یک شرکت برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود در یک بازار اتخاذ می کنند.استراتژی کسب و کار معمولاً در راستای استراتژی سطح شرکت تدوین می شود. تمرکز اصلی انواع استراتژی کسب و کار بر توسعه محصول، نوآوری، توسعه بازار، تنوع بخشی و موارد مشابه است

4 نوع استراتژی کسب و کار

وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید بفهمید که کدام یک از مثال‌های استراتژی سطح کسب‌وکار زیر مؤثرتر است.

1-استراتژی رقابتی

هدف استراتژی رقابتی به دست آوردن مزیت رقابتی در بازار در برابر رقبا است. و مزیت رقابتی از استراتژی هایی ناشی می شود که منجر به منحصر به فرد بودن در بازار می شود. انواع استراتژی رقابتی برنده مبتنی بر مزیت رقابتی پایدار است.

استراتژی کسب و کار مربوط به اقداماتی است که مدیران برای بهبود موقعیت بازار شرکت از طریق جلب رضایت مشتریان انجام می دهند. بهبود موقعیت بازار مستلزم انجام اقداماتی علیه رقبا در صنعت است.

بنابراین، مفهوم استراتژی رقابتی (در مقابل استراتژی تمایز شرکتی که در بالا توضیح دادیم) در این است که اینجا رقیب محوری است. هدف استراتژی رقابتی به دست آوردن قلب مشتریان از طریق ارضای نیازهای آنها و در نهایت پیشی گرفتن از رقبا (یا شرکت های رقیب) و دستیابی به مزیت های رقابتی است.

انواع استراتژی کسب و کار شامل تمامی اقدامات و رویکردها برای رقابت با رقبا و روش هایی است که مدیریت به موضوعات مختلف استراتژیک می پردازد.

استراتژی کسب و کار معمولاً در راستای استراتژی شرکت تدوین می شود. تمرکز اصلی استراتژی کسب و کار بر توسعه محصول، نوآوری، ادغام (عمودی، افقی)، توسعه بازار، تنوع بخشی و موارد مشابه است.

موفقیت یک استراتژی رقابتی به توانایی ها، نقاط قوت و ضعف شرکت در توانایی ها، نقاط قوت و ضعف رقبا بستگی دارد.

در انجام تجارت، شرکت ها با مسائل استراتژیک زیادی روبرو هستند. مدیریت باید تمام این مسائل را به طور موثر برای بقا در بازار حل کند. انواع استراتژی کسب و کار علاوه بر نحوه رقابت، با این مسائل نیز سروکار دارد.

استراتژی در سطح کسب و کار مجموعه ای از جایگزین های استراتژیک است که یک سازمان از میان آنها برای انجام تجارت در یک صنعت یا بازار خاص انتخاب می کند.

چنین جایگزین هایی به سازمان کمک می کند تا تلاش های خود را بر روی هر صنعت یا بازار به صورت هدفمند متمرکز کند.

 

2- استراتژی رهبری هزینه

اگر یک چیز مشترک بیشتر کسب‌وکارها وجود داشته باشد، این است که از نظر قیمت در بازار رقابت می‌کنند. آنها نه تنها می‌خواهند طیف وسیعی از مشتریان بالقوه را جذب کنند، بلکه می‌خواهند ظرفیت حفظ حاشیه در بازده بالاتر از میانگین را نیز داشته باشند. در اصل، انواع استراتژی رهبری هزینه با هدف قرار دادن کسب و کار شما در خط مقدم بازار از نظر قیمت گذاری است.

برای رسیدن به این هدف، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • با کاهش هزینه های عملیاتی، سود خود را افزایش دهید
  • فقط محصولات با قیمت‌های متوسط صنعت را پیدا کنید
  • قیمت های کمتری نسبت به رقبای خود دریافت کنید

البته، چه قیمت‌های متوسط یا پایین‌تر را برای محصولات خود اعمال کنید، باید این کار را در عین کاهش هزینه‌های عملیاتی انجام دهید تا حاشیه‌های مثبت را حفظ کنید. همچنین برای سرمایه گذاری در لجستیک کارآمد، مواد، نیروی کار و فناوری مناسب، باید سرمایه قابل توجهی داشته باشید.

3-استراتژی تمایز متمرکز

تمایز متمرکز بر پایه مشتری هدف کوچکتر دلالت دارد. نکته مثبت این نوع از انواع استراتژی، ظرفیت بیشتری برای کسب و کار است تا با حداکثر کارایی به مشتریان خود خدمات ارائه دهد. این استراتژی همچنین می تواند به عنوان یک استراتژی “منحصر به فرد” یا “متمرکز بر جایگاه” نامیده شود.

اجزای اصلی این استراتژی عبارتند از:

  • انتخاب یک زیر مجموعه بازار سودآور
  • تمرکز بر زمینه هایی که رقابت در آنها ضعف نشان می دهد
  • تمرکز بر جایی که جایگزینی محصول دشوارتر است

یک مثال عالی از این نوع از انواع استراتژی رولزرویس است. این خودروها با تمرکز بر وضعیت، کیفیت و برتری مهندسی در آزمون‌های سخت مقاومت کرده‌اند. آنها فقط زیرمجموعه ای از بازار جهانی خودرو هستند، با این حال ارزش و تقاضای برتر آنها ثابت است.

4- استراتژی متمرکز بر هزینه کم

دقیقاً مانند استراتژی تمایز متمرکز، استراتژی هزینه کم متمرکز نیز هدفش اینست که بخش کوچکی از بازار را تصاحب کند. این بهترین کار برای زمانی است که یک کسب و کار نتواند روی یک استراتژی رهبری هزینه تعمیم یافته تمرکز کند، زیرا نمی تواند چندین محصول و یا خدمات را با قیمت های پایین ارائه دهد.

پس چه کار می کنند؟آنها بر روی یک جایگاه یا ویژگی منحصر به فرد تمرکز می کنند و تلاش می کنند تا جایگاه یا ویژگی مذکور را با کمترین هزینه ممکن به بخش بازار هدف خود ارائه دهند. البته، اگر رقابت شدیدی در این حوزه وجود داشته باشد، باید مطمئن شوید که می‌توانید هزینه‌های خود را در کمترین مقدار نگه دارید و در عین حال در بالاترین حجم ارائه دهید.

این نوع از انواع استراتژی مستلزم بازاریابی قوی برای پایگاه مشتریان هدف شما و همچنین ظرفیت تولید در حجم بالا است.

استراتژی سطح کسب و کار شما تعیین می کند که چگونه می توانید در بازار خود رقابت کنید. تشخیص اینکه کدام استراتژی برای کسب و کار شما بهترین کارایی را دارد کاملاً به شایستگی های اصلی شما، گوشه ای از بازار و نقاط قوت و ضعف رقبای شما بستگی دارد.

استراتژی در سطح کسب و کار
1403/10/25

استراتژی در سطح کسب و کار

استراتژی کسب و کار مبنایی را که شرکت بر آن رقابت خواهد کرد را مشخص می کند. این یک از انواع استراتژی در سطح واحد تجاری است که توسط مدیران ارشد واحد تدوین شده است. این استراتژی بر تقویت موقعیت رقابتی یک شرکت از محصولات یا خدمات تأکید دارد. استراتژی های کسب و کار از استراتژی های رقابتی و مشارکتی تشکیل شده است. استراتژی کسب و کار شامل تمامی اقدامات و رویکردها برای رقابت با رقبا و روش هایی است که مدیریت به موضوعات مختلف استراتژیک می پردازد. پدر استراتژی های سطح کسب و کار، کارهایی که لازمه انجام دهید تا هر نوع از انواع استراتژی به خوبی عمل کند، هر کدام برای نوع مختلفی افراد جذاب است. بنابراین، استراتژی خود را عاقلانه انتخاب کنید. مایکل پورتر

50 بازدید
         
استراتژی در سطح کسب و کار

انواع استراتژی کسب و کار شامل برنامه های عملی است که مدیران استراتژیک برای استفاده از منابع و شایستگی های متمایز یک شرکت برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود در یک بازار اتخاذ می کنند.

استراتژی سطح کسب و کار شامل برنامه های عملی است که مدیران استراتژیک برای استفاده از منابع و شایستگی های متمایز یک شرکت برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود در یک بازار اتخاذ می کنند.استراتژی کسب و کار معمولاً در راستای استراتژی سطح شرکت تدوین می شود. تمرکز اصلی انواع استراتژی کسب و کار بر توسعه محصول، نوآوری، توسعه بازار، تنوع بخشی و موارد مشابه است

4 نوع استراتژی کسب و کار

وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید بفهمید که کدام یک از مثال‌های استراتژی سطح کسب‌وکار زیر مؤثرتر است.

1-استراتژی رقابتی

هدف استراتژی رقابتی به دست آوردن مزیت رقابتی در بازار در برابر رقبا است. و مزیت رقابتی از استراتژی هایی ناشی می شود که منجر به منحصر به فرد بودن در بازار می شود. انواع استراتژی رقابتی برنده مبتنی بر مزیت رقابتی پایدار است.

استراتژی کسب و کار مربوط به اقداماتی است که مدیران برای بهبود موقعیت بازار شرکت از طریق جلب رضایت مشتریان انجام می دهند. بهبود موقعیت بازار مستلزم انجام اقداماتی علیه رقبا در صنعت است.

بنابراین، مفهوم استراتژی رقابتی (در مقابل استراتژی تمایز شرکتی که در بالا توضیح دادیم) در این است که اینجا رقیب محوری است. هدف استراتژی رقابتی به دست آوردن قلب مشتریان از طریق ارضای نیازهای آنها و در نهایت پیشی گرفتن از رقبا (یا شرکت های رقیب) و دستیابی به مزیت های رقابتی است.

انواع استراتژی کسب و کار شامل تمامی اقدامات و رویکردها برای رقابت با رقبا و روش هایی است که مدیریت به موضوعات مختلف استراتژیک می پردازد.

استراتژی کسب و کار معمولاً در راستای استراتژی شرکت تدوین می شود. تمرکز اصلی استراتژی کسب و کار بر توسعه محصول، نوآوری، ادغام (عمودی، افقی)، توسعه بازار، تنوع بخشی و موارد مشابه است.

موفقیت یک استراتژی رقابتی به توانایی ها، نقاط قوت و ضعف شرکت در توانایی ها، نقاط قوت و ضعف رقبا بستگی دارد.

در انجام تجارت، شرکت ها با مسائل استراتژیک زیادی روبرو هستند. مدیریت باید تمام این مسائل را به طور موثر برای بقا در بازار حل کند. انواع استراتژی کسب و کار علاوه بر نحوه رقابت، با این مسائل نیز سروکار دارد.

استراتژی در سطح کسب و کار مجموعه ای از جایگزین های استراتژیک است که یک سازمان از میان آنها برای انجام تجارت در یک صنعت یا بازار خاص انتخاب می کند.

چنین جایگزین هایی به سازمان کمک می کند تا تلاش های خود را بر روی هر صنعت یا بازار به صورت هدفمند متمرکز کند.

 

2- استراتژی رهبری هزینه

اگر یک چیز مشترک بیشتر کسب‌وکارها وجود داشته باشد، این است که از نظر قیمت در بازار رقابت می‌کنند. آنها نه تنها می‌خواهند طیف وسیعی از مشتریان بالقوه را جذب کنند، بلکه می‌خواهند ظرفیت حفظ حاشیه در بازده بالاتر از میانگین را نیز داشته باشند. در اصل، انواع استراتژی رهبری هزینه با هدف قرار دادن کسب و کار شما در خط مقدم بازار از نظر قیمت گذاری است.

برای رسیدن به این هدف، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • با کاهش هزینه های عملیاتی، سود خود را افزایش دهید
  • فقط محصولات با قیمت‌های متوسط صنعت را پیدا کنید
  • قیمت های کمتری نسبت به رقبای خود دریافت کنید

البته، چه قیمت‌های متوسط یا پایین‌تر را برای محصولات خود اعمال کنید، باید این کار را در عین کاهش هزینه‌های عملیاتی انجام دهید تا حاشیه‌های مثبت را حفظ کنید. همچنین برای سرمایه گذاری در لجستیک کارآمد، مواد، نیروی کار و فناوری مناسب، باید سرمایه قابل توجهی داشته باشید.

3-استراتژی تمایز متمرکز

تمایز متمرکز بر پایه مشتری هدف کوچکتر دلالت دارد. نکته مثبت این نوع از انواع استراتژی، ظرفیت بیشتری برای کسب و کار است تا با حداکثر کارایی به مشتریان خود خدمات ارائه دهد. این استراتژی همچنین می تواند به عنوان یک استراتژی “منحصر به فرد” یا “متمرکز بر جایگاه” نامیده شود.

اجزای اصلی این استراتژی عبارتند از:

  • انتخاب یک زیر مجموعه بازار سودآور
  • تمرکز بر زمینه هایی که رقابت در آنها ضعف نشان می دهد
  • تمرکز بر جایی که جایگزینی محصول دشوارتر است

یک مثال عالی از این نوع از انواع استراتژی رولزرویس است. این خودروها با تمرکز بر وضعیت، کیفیت و برتری مهندسی در آزمون‌های سخت مقاومت کرده‌اند. آنها فقط زیرمجموعه ای از بازار جهانی خودرو هستند، با این حال ارزش و تقاضای برتر آنها ثابت است.

4- استراتژی متمرکز بر هزینه کم

دقیقاً مانند استراتژی تمایز متمرکز، استراتژی هزینه کم متمرکز نیز هدفش اینست که بخش کوچکی از بازار را تصاحب کند. این بهترین کار برای زمانی است که یک کسب و کار نتواند روی یک استراتژی رهبری هزینه تعمیم یافته تمرکز کند، زیرا نمی تواند چندین محصول و یا خدمات را با قیمت های پایین ارائه دهد.

پس چه کار می کنند؟آنها بر روی یک جایگاه یا ویژگی منحصر به فرد تمرکز می کنند و تلاش می کنند تا جایگاه یا ویژگی مذکور را با کمترین هزینه ممکن به بخش بازار هدف خود ارائه دهند. البته، اگر رقابت شدیدی در این حوزه وجود داشته باشد، باید مطمئن شوید که می‌توانید هزینه‌های خود را در کمترین مقدار نگه دارید و در عین حال در بالاترین حجم ارائه دهید.

این نوع از انواع استراتژی مستلزم بازاریابی قوی برای پایگاه مشتریان هدف شما و همچنین ظرفیت تولید در حجم بالا است.

استراتژی سطح کسب و کار شما تعیین می کند که چگونه می توانید در بازار خود رقابت کنید. تشخیص اینکه کدام استراتژی برای کسب و کار شما بهترین کارایی را دارد کاملاً به شایستگی های اصلی شما، گوشه ای از بازار و نقاط قوت و ضعف رقبای شما بستگی دارد.